Friday, November 13, 2009

bukan senang..



Bismillahhirrahmanirrahim..

teringat hari first keje..kawan baik call..katanye insyaAllah akan kawin seminggu lepas raya cine tahun depan..seronok aku denga..aku tumpang gembire..yang tak syoknyer..dia nak aku jadi pengapit..aduihhhhh...tak sanggup nak denga..katanya cari baju warne ungu..katanye lagi,nak tak nak aku kene gak jadi pengapit dia..pakse rele katenye..kalau aku tak pergi,tak jadi pengapit dia, dia nak boikot aku..huhu..

aku bukan ape..bukan tak sudi jadi pengapit dia..bukan tak nak pergi kenduri dia.. tapi..alahai..aku rimas sebenanye pergi kenduri kawan-kawan kawin ni..sebab, confirm aku akan dapat 'soalan bonus'.. "aok bile lagi..?" "dah ade calon ker..?".. aduh..malas nak denga soalan-soalan itu dan yang senegaranye dengannye..macam dah takde soalan len..macamlah aku ni dah 46 tahun tapi tak kawin lagi..hehe..

pernikahan bagi aku bukan something yang senang..bagi aku, pernikahan itu adalah satu tanggungjawab.. tanggungjawab itu bukan hanya pada suami atau isteri atau jugak setakat tanggungjawab pada rumah tangga itu sendiri sahaja..tapi ia juge bermakne tanggungjawab pada keluarga mentua..

pernikahan juga bagi aku adalah suatu perkongsian..bukan setakat perkongsian hidup antara dua individu tetapi jugak melibatkan kedua-dua keluarge..kalau seorang isteri marah bile suami asyik-asyik famili dia,asyik-asyik famili dia..dan sebaliknye,dia kene ingat suami atau isteri itu juge punye keluarge sendiri yang mane suami atau isteri itu kini sendiri adalah sebahagian darinye..

pernikahan juga bagi aku adalah suatu penerimaan..isteri harus menerime suami seadanya..suami juge harus menerime isteri seadanye..bukan setakat itu, yang paling penting mesti menerime keluarge mentua..menganggap mereke seperti keluarge sendiri bukan setakat mentua..mak ayah mentua mesti dilihat sebagai ibu bapa kandung,bukan sebagai mentua..ipar duai perlu disemai sebagai adik-beradik sendiri..jika itu dapat dilakukan, insyaAllah takkan timbul tak ngam, saling mendengki,'kau jeling aku,aku jeling kau' dengan famili metua dan ipar duai..bukan itu sahaja..kedua belah keluarge mentua dan keluarge kandung juge mesti saling menerime antara satu sama lain..

kesimpulannyer..pernikahan bukan melibatkan hanye suami dan isteri itu sahaja.. tetapi ia juge melibatkan kedua-dua belah keluarga..itulah makne pernikahan bagi aku..