Monday, November 30, 2009

kasih ayah..




ayah..insan yang banyak berkorban demi sebuah keluarge yang dibine..insan yang membanting tulang berteman keringat demi keluarge tercinte..insan yang sanggup menghadapi ape sahaje demi keluarge tersayang..

ayah..ayah aku kalau orang tengok memang orang kata garang..muke ayah memang muke garang..memang betul ayah sorang yang garang..tapi ayah baik dan kelaka sebenarnye..dalam mendidik kami adik beradik masa kecik,ayah memang garang dan tegas kalau kami buat salah..dalam garang,ayah sebenanye seorang yang kelaka dan senang dibawak bincang..ayah jugak seorang yang sporting..ayah akan ikut jek ape anak-anak nak..anak nak ape pasti ayah akan belikan..tapi kalau time ayah marah,nak pandang muke ayah pun kami tak berani.. terutamenyer kalu kami ade buat salahla..

bila kami meningkat remaje dan dewase,ayah menjadi seorang sahabat pada kami..kami boleh cerite ape jek pade ayah..aku sendiri,walaupun tak banyak cakap dengan ayah, tapi aku sebenarnye lebih rapat dan manje dengan ayah dari dengan ma..

time aku dan kakak dah lepas..sekarang time adik lak..satu-satunye adik aku.. lelaki..tahun depan darjeh 5..16 tahun beza umur aku ngan adik..kirenyer aku ni 'bongsu tak jadilah'..hehe..adik aku manje tapi degil sangat ya Kareem,lebih-lebih lagi dengan aku..aku mengaku,memang aku menjakan adik aku..yelah,adik sorang.. dalam famili,sumer panggil adik aku amir..aku sorang jek yang panggil dia adik..hehe..cakap jek nak ape,pasti aku belikan..kalau tak bagi ape yang dia nak,mesti dia merajuk..aku lak tak leh tengok dia buat muke sedih..sayu rase hati..kalau ma atau ayah atau kakak marah adik aku yang terase..padahal bukan aku pun yang kene marah..hehe..

ayah..memang tegas dan garang ngan adik..adik kalau nak ugut dia senang ajek..sebut name ayah confirm dia terus buat..kalau kami suruh dia buat ape-ape,ade jek lah jawapan dan alasannyer..bile dengar suare ayah,baru adik akan cepat-cepat buat..

dalam tegas dan garang ayah pada adik,ade kasih sayang yang amat dalam pade anak lelakinyer itu..cumer,ayah tak berape tunjuk..mungkin sebab care didik anak lelaki dan anak perempuan berbeza kot..buktinyer,mase aku balik kampung hari tu,adik demam.. malam tu kami bawak adik ke klinik..adik dalam bilik..tak larat nak jalan..ayah kendong adik atas belakang dia..bayang ajelah..adik dah 10 tahun..tinggi pulak tu.. walau adik kurus,tapi berat jugak..aku sendiri,kalau adik tertidur depan tv,aku ngan ma akan papah dia masuk bilik..nak betulkan kaki adik atas katil pun aku dah tak larat..mase tengah tunggu turn kat klinik tu,adik demam so sakit kepale and pening kepale..adik baring dekat kerusi panjang kat klinik tu..bile ayah masuk klinik,ayah duduk kat kepale adik dan picit kepale adik..sayu sangat aku tengok..

ayah..terime kasih atas pengorbanan ayah ngan ma membesarkan kami adik-beradik..dah mase untuk ma ngan ayah rehat..sekarang dah masenyer aku pulak yang kerje untuk ma dan ayah..kakak dah ade keluarge sendiri tak pelah..aku takde tanggungan..so,ini mase aku pulak balas jase dan pengorbanan mereke..setakat ma ayah ngan adik sorang, inysaAllah mampu aku hulur-hulur..